Holistik dan Berkesan Penjagaan Kesihatan Alternatif

Holistik dan Berkesan Penjagaan Kesihatan Alternatif

Penjagaan kesihatan alternatif adalah cara yang holistik menjaga badan kita, minda dan semangat. Ia dipanggil alternatif kerana ia menawarkan satu cara untuk menjaga kesihatan kita yang tidak konvensional atau apa yang kita digunakan dalam dunia Barat. Di negara barat menjaga kesihatan kita dilakukan kebanyakannya oleh pentadbiran ubat-ubatan, yang kebanyakannya adalah sintetik, yang dihasilkan daripada sumber-sumber yang adalah derivatif alam, tidak semula jadi dalam erti langsung. Satu contoh mudah akan membuat ini jelas.

Sebahagian besar daripada kita dalam kurungan yang lebih tua dari usia sudah biasa dengan aspirin. Saya masih ingat ketika saya masih kecil, jika saya mempunyai sakit kepala bapa saya memberikan saya aspirin untuk minum. Apabila saya mempunyai demam, dia akan memberikan saya juga aspirin. Aspirin adalah ubat dalam perubatan konvensional. Aspirin adalah asid acetylsalicylic. Ia adalah ubat sintetik, yang bermaksud, ia adalah ubat disintesis daripada asid tertentu, terutamanya asid salisilik. Sumber semula jadi untuk ini adalah kulit pokok willow. Tetapi kulit pokok willow itu sendiri tidak digunakan, hanya sebuah terbitan dari ini, asid salisilik.

Dalam penjagaan kesihatan alternatif kita tidak mentadbir aspirin. Orang yang mempunyai sakit kepala yang adil mungkin perlu berehat. Jadi, kita beritahu dia untuk berehat. Jika dia mempunyai demam, ini boleh menjadi hasil daripada sesuatu yang dia telah dimakan. Oleh itu, kita beritahu dia untuk minum air yang banyak untuk membersihkan apa yang telah dimakan.

Kedua penjagaan kesihatan alternatif ini adalah holistik. Ia tidak berurusan dengan badan sahaja, tetapi juga dengan minda atau jiwa, dan roh. Dalam penjagaan kesihatan konvensional orang berfikir bahawa penyakit adalah keadaan fizikal. Jadi orang yang sakit memerlukan ubat bahan untuk mengubati keadaan fizikalnya. Dia merasakan sakit di sendi, jadi dia disahkan menghidap selesema. Dan dia akan diberi ubat untuk mengatasi selesema ini, biasanya analgesik, apa-apa dadah sintetik yang melegakan kesakitan.

Dalam penjagaan kesihatan alternatif kita tidak hanya melihat badan, tetapi kami juga menyiasat fikiran pesakit dan mengambil kira tahap masing-masing kerohanian. Kami bukan sahaja menjaga penyakit apabila ia menyerang sudah tetapi kami juga mengambil langkah berjaga-jaga bahawa itu tidak menyerang pada semua. Apabila seseorang pengalaman sakit kepala kami meminta orang sama ada dia mempunyai kebimbangan semasa dan kebimbangan, sama ada kepercayaan agama masing-masing cukup kuat kepada Tuhan yang mengambil berat dan yang boleh dipakai pada setiap masa.

Sebenarnya kita mempunyai penjagaan kesihatan alternatif dari awal bangsa kita, kerana tidak ada ubat-ubatan sintetik itu. Tetapi dengan kedatangan ubat-ubatan ini kita secara beransur-ansur melupakan penjagaan kesihatan alternatif yang memihak kepada perubatan konvensional. Salah satu sebab adalah bahawa perubatan konvensional laju dan boleh diramal. Anda tidak perlu mencari herba dan rebus dan membuat ramuan daripada itu. Anda hanya pergi ke kedai ubat, mengemukakan preskripsi doktor kepadamu, menerima ubat dari farmasi atau pembantu / beliau dan membayar untuk itu. Apabila sampai di rumah, anda hanya mengambil ubat. Ia adalah begitu mudah.

Tetapi pengalaman baru-baru ini mereka yang mengambil ubat-ubatan konvensional adalah bahawa mereka boleh membawa kepada pergantungan kepada ubat-ubatan dan dos yang lebih besar mungkin diperlukan apabila pengambilan berikutnya. Tambahan pula terdapat kesan-kesan yang tidak baik dalam mengambil ubat-ubatan ini. Ini berlaku terutamanya dengan ubat-ubatan antibiotik. Jadi orang mula mencari cara-cara alternatif penyembuhan, salah satu yang tidak bergantung kepada ubat-ubatan sintetik dan satu yang menyembuhkan badan, jiwa dan roh supaya orang yang benar-benar menjadi keseluruhan.

Antara kaedah-kaedah penjagaan kesihatan alternatif yang disebut satu persatu iaitu:

1. Rehat

2. Terapi Air

3. Pranic Healing

4. Hypnosis

5. Akupunktur dan akutekanan

6. Herba

7. Terapi Magnetic

8. perubatan Chiropractic

9. Reflexology

10. Biofeedback

11. Diet

Terapi 12. Urut

13. Aromaterapi

14. Carmenbees Synchrotheraphy

Penyembuhan 15. Fikiran

16. Penyembuhan rohani

Tidak ada komentar:

Posting Komentar