Alternatif untuk hiatal Hernia Pembedahan

Alternatif untuk hiatal Hernia Pembedahan

Terdapat dua jenis hernia hiatal. Yang pertama adalah 'tergelincir' hernia hiatal. Ini adalah jenis yang paling biasa. Ia berlaku apabila bahagian bawah esofagus dan bahagian atas perut slaid dan menonjol dari perut, melalui terhenti dalam otot diafragma (itulah sebabnya ini juga dikenali sebagai hernia hiatus), ke dalam rongga dada.

Jenis kedua ialah 'para-esophageal' hernia hiatal. Ini adalah hernia kurang biasa tetapi lebih serius yang melibatkan sebahagian daripada perut menaikkan melalui diafragma di sebelah esofagus. Risiko dengan jenis hernia ialah, aliran darah ke bahagian perut boleh dihadkan, yang bermaksud orang yang mempunyai jenis ini lebih cenderung untuk disyorkan untuk pembedahan hernia hiatal.

Hernia hiatal boleh berlaku secara semula jadi jika anda dilahirkan dengan cuti yang besar (lubang pada diafragma). Mereka juga boleh disebabkan oleh kecederaan atau kemalangan yang melibatkan kerosakan kepada kawasan perut dan dada. Dalam sesetengah kes ia boleh disebabkan oleh terlalu banyak tekanan yang disebabkan oleh kehamilan atau obesiti. Hernia hiatal juga banyak terdapat dalam 5-15% daripada orang-orang yang mempunyai GERD. Sesetengah individu mungkin tidak tahu mereka mempunyai masalah sementara yang lain mungkin mengalami simptom kesakitan. Tetapi ini tidak bermakna anda perlu tergesa-gesa ke bilik kecemasan untuk pembedahan. Gejala-gejala yang paling biasa ialah yang disebabkan oleh refluks asid perut dan perut kandungan. Ini termasuk pedih ulu hati, sakit dada, sakit tekak dan banyak lagi.

Risiko yang berkaitan dengan Pembedahan

Keputusan untuk menjalani pembedahan hernia hiatal tidak boleh dipandang ringan. Malah pembedahan tidak digalakkan untuk semua orang. Pembedahan adalah satu prosedur invasif yang memerlukan bius am. Jelas sekali terdapat risiko dan komplikasi berkaitan dengan anestesia, yang dalam kes-kes yang jarang berlaku boleh membawa maut.

Risiko lain dan komplikasi daripada pembedahan hernia hiatal juga boleh termasuk pembekuan darah, radang paru-paru, masalah pernafasan, pendarahan berlebihan dan lain-lain. Komplikasi berterusan selepas pembedahan boleh termasuk kesukaran menelan dan kembung gas. Gas kembung ditemui dalam kira-kira 40% daripada pesakit pembedahan dan semasa ia hanya boleh bertahan untuk beberapa bulan bagi sesetengah orang, orang lain mungkin mempunyai masalah yang berterusan. Risiko kesilapan manusia adalah selalu mungkin, seperti mana-mana operasi, dan boleh menyebabkan kerosakan kepada organ-organ lain, saluran darah dan tisu.

Alternatif Untuk hiatal Hernia Pembedahan

Jelas bagi sebahagian besar, adalah lebih selamat untuk mencari alternatif yang baik untuk pembedahan berbahaya dan berisiko. Ada pula kepada ubat-ubatan doktor yang ditetapkan dan ubat-ubatan untuk merawat gejala mereka. Ini boleh menjadi mahal dan banyak ubat-ubatan ini tidak juga merawat punca hernia - mereka hanya topeng gejala. Ubat ini juga membawa sejumlah besar kesan sampingan yang serius.

Ia adalah lebih selamat untuk memulakan satu pelan rawatan semulajadi untuk mengubati dan mencegah gejala berbanding menjalani pembedahan hernia hiatal. Berita baik adalah bahawa terdapat pelbagai jenis ubat semula jadi dan penawar berasaskan rumah yang boleh digunakan untuk berjaya merawat hernia hiatal. Ini termasuk herba, makanan dan lain-lain produk semula jadi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar